Motion till Kyrkomötet
2005:24
av Börje Henriksson
Statistik över besöken i våra lokaler

Mot 2005:24

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att se över hur bättre statistik kan upprättas över besöken i våra kyrkor och lokaler i övrigt.

Motivering

Vi är ”hemsökta” av att ett antal kyrkotillhöriga lämnar kyrkan. Orsakerna är många och här hänvisar jag först till Bromanders utredning: långvarig besvikelse med vår kyrka, utträdena är en följd av en process osv.

Vi har många besökare i våra kyrkor, församlingshem och på våra kyrkogårdar. Antalet besök är viktiga att på något sätt notera, bl.a. för att tala om vikten av att kyrkointresset bevaras. Våra kyrkor användes mycket mera än vad befintlig statistik visar. Församlingshemmens betydelse negligeras ofta och våra kyrkogårdar är ”kulturhärdar” av rang.

Det enda verkligt påtagliga i referat och sammanställningar från församlingar, stift och rikskyrka är att man kan visa fakta. Det finns sammanställningar över antalet gudstjänster, vigslar, begravningar, barndop, konfirmationer, musikandakter osv. men det finns mycket mera som våra kyrkor och andra lokaler användes till. Vi måste tala om detta och därför behövs en översyn i statistikfrågan.

Förslöv den 10 juli 2005

Börje Henriksson